Batik förr och nu.

Batikmönster hade verkligen en storhetstid på 1970-talet. Det hölls kurser i snart sagt varenda avkrok i Sveriges land...
Mamma och hennes väninnor gick just en sådan batikkurs. Den hölls hemma hos grannen för i deras källare fanns en rejäl tvättstuga. Där experimenterades det med färgbad, knytningar och doppingar under mycket skratt och glam.
Jag har tagit hand om en del av mammas alster. Det var mestadels dukar, som jag har sytt om till kuddfodral. Allt i äkta 70-tals färger. Ett par gardiner, de syns i bakgrunden, i rött, gult och grönt har jag verkligen älskat. De har följt med mig och fått hänga i ett antal inackorderings- och studentrum.




Igår fick jag syn på detta skyltfönster! En utställning av modern batik i dagens färgskala. Jättesnyggt! Affischen hänvisar till ett Instagramkonto: tieneverdie_hsand där det finns fler skapelser.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jie-Keramik.

Vägs ände.

Husqvarna N:o 426