Begripliga och obegripliga material.

Trä, det är ett material man förstår sig på. Det uppför sig som förväntat i alla situationer. Det spricker när man borrar i det, det flisar sig när man sågar i det och det sväller och torkar om vartannat. Men när man vet allt detta så ordnar det sig ändå. Det finns alltid knep att ta till som förebygger trassel. Även om jag inte sågar, borrar och spikar så mycket själv så tycker jag nog jag ändå att jag har en bra känsla för materialet trä. Har varit med och byggt, snickrat och hantlangat i åratal.

Här nere i de sydfranska byarna är det helt andra material som gäller när något ska byggas. Med benämningar som är helt obegripliga för mig. Puts. Sten. Betong. Kalk. Bruk. I alla upptänkliga varianter. Det är verkligen ett jättesvårt område att sätta sig in i. Vad som ska användas på vilken yta och varför, bara en sån sak!

Här följer en liten kavalkad med en del av Autignac's vackra murar och fasader:

En helt vanlig sydfransk bygata.

Fasad på 1800-talskyrkan Saint-Martin i Autignac. 

Käraste fasaden: L'Ange Blanc!

Gamla murar överallt i byn.





Stenarbeten.


Nybygge. De bara staplar sten, i mina ögon nästan som Lego.

    Alldeles nya murar.

Det här materialet ser man ibland på fasader. Skiffer tror jag.





Kommentarer

  1. Fina bilder på lika fina motiv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir trevliga promenader, att gå runt och titta på murar tex.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Jie-Keramik.

Vägs ände.

Husqvarna N:o 426