Lingonskogen och andra skogar.

Jag har varit ute och plockat lingon. Om jag skulle berätta samma sak i Tornedalen där jag växte upp, skulle jag ha sagt att jag varit ute i lingonskogen. Kom att tänka på det häromdagen när jag snubblade runt bland granar, mossa och blåbärsris - i lingonskogen. Jag vet inte om det förekommer att man uttrycker sig så i andra delar av landet, men det känns i alla fall norrländskt korthugget och effektivt. Om man ska jaga älg går man ut i älgskogen. Sen finns ju svampskogen, blåbärsskogen osv.
Någon hjortronskog finns inte, de bären växer ju på myrar, det vet väl alla.

I lingonskogen.

I svampskogen.

Jag har faktiskt aldrig hört uttrycket hallonskogen!



Kommentarer

  1. Härligt med alla dessa skogar! I Skåne har vi mest svampskogar men det händer att vi hamnar i små blåbärsskogar. Annars är jag egentligen inte så förtjust i just skogar, tror det beror på att jag har en tendens att gå vilse....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt lokalsinne är heller inget vidare. Men efter 3 minuters rask promenad så är jag i lingonskogen, ganska svårt att gå vilse då!

      Radera
  2. Kommer också ursprungligen fr Tornedalen o känner igen alla skogar. Vad betr hjortron så gick vi ut på hjortronmyren :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamen, så var det. Kul att du känner igen dig!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Jie-Keramik.

Vägs ände.

Husqvarna N:o 426