Mässbesök.


Antik och kuriosamässan i Kista är ett verkligt eldorado för oss pryl- och retrolovers! Den återkommer varje år och jag har varit där ett antal gånger. Lika kul varje gång, om än ganska överväldigande med alla saker och försäljare. Här gäller det att sålla hårt! 
Trenderna i år tycker jag verkar vara snygga plåtburkar och andra förpackningar. Gamla tomtar såg jag mycket av och också 50-60-talslampor. Industristilen, däremot, fanns det inte mycket av. Jag såg ett par armaturer som var löjligt dyra och i dåligt skick....

 Färgglatt porslin och glas, fyndläge för samlare.

 Plåtburkar: mycket populärt. Nästan alla säljare hade ett antal. 

Jag gillar dessa gamla tomtar, ofta tillverkade i Tyskland. Tycker de har mer "själ" än nytillverkade. Till jul åker mina egna fram!


 Lisa Larsson, Vicke Lindstrand med flera.

Mässing. Ljuslampetterna som hänger på väggen heter "Pendel" från Skultuna, design Pierre Forsell. En sådan hänger på min vägg sedan länge, det är en kär present från en snäll moster.

Allmoge och bondromantik...

Liten fin möbelgrupp. Här var det många mässbesökare som slog sig ner en stund och bara insöp atmosfären.

Den här lampan funderade jag allvarligt på att köpa, men avstod. Den var inte helt komplett, tyvärr, men sååå snygg.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jie-Keramik.

Husqvarna N:o 426

Vägs ände.