Blom-bombning i november.

Jag tycker verkligen om blommor och har ett antal perennrabatter i den ångermanländska trädgården. Rensning av ogräs blir det väl lite si och så med, men eftersom blommorna växer tätt, tätt ihop i rabatterna så blir det inte så värst mycket att ta bort.

Min trädgård måste vara lätt att sköta så det gäller att undvika komplicerade eller krävande plantor. Inget grönsaksland finns det heller, bara några olika kryddväxter i kruka.
På våren brukar jag kratta ur rabatterna jättetidigt eftersom det är enkelt gjort innan det börjar grönska för mycket. Så lägger jag på lite ny jord och någon sorts gödsel. Hönsgödsel till exempel. Benmjöl var uteslutet så länge vi hade en hund på gården. Det blev garanterat uppätet! I år har jag dessutom gjort nässelvatten för första gången och blommor och kryddor har fått sig en skvätt av det då och då. Buskarna brukar få lite aska från vedspisen ibland.

Nu ska jag bombardera er, kära läsare, med blommor, blommor och åter blommor. Allihop från vår trädgård och fotograferat av mig genom åren. Jag blir alltid glad och inte så lite förvånad när mina planterings-ansträngningar lyckas.








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jie-Keramik.

Vägs ände.

Husqvarna N:o 426