Dörrar och genvägar.

Jag har dåligt tålamod. Det är kanske inte den bästa renoveringsegenskapen. Men denna min brist kan kanske också vara till fördel. Jag blir färdig ganska fort och tänker noga över nyttan av nedlagd tid, pengar och arbetsinsats.
Det tål inte alltid granskning med lupp, men det blir gott nog.

Ta till exempel innerdörrarna i Vita Ängeln. De som jag målat grå instället för den rätt trista bruna kulören de hade. Slitna, skeva dörrar från olika tidsperioder. Ett par helt nya, enkla som jag gissar är köpta på något byggvaruhus. Halldörren ser hemsnickrad ut. Flera fina spegeldörrar.

För det första byter jag inte ut någon av dem. I Vita Ängeln finns interiördetaljer från alla möjliga tidsepoker. Det är omöjligt att veta vilken epok man ska satsa på när man knappt vet när huset är byggt. 1860-talet säger notarien. Ja, vissa delar. Andra detaljer ser mycket äldre ut i mina ögon. En del helt nytillkomna element finns också, såsom ny rumsindelning.
För det andra lägger jag inte enorm tid på att få dörrarna att se ut som nya. Knappt någon slipning, minimal spackling och så på med den grå färgen. Klart! Det blir tillräckligt fint och den hetsiga renoveraren är nöjd. Inget är bytt eller förstört och nästa ägare till dörrarna kan enkelt ta vid och förbättra om hen så önskar. Är inte det en genväg, så säj?

Dörrkavalkad från Vita Ängeln, före och efter:

Innerdörr mot hallen:






Dörren mot trappan ner till ytterporten:


Sovrumsdörren:





Enkla "nya" badrumsdörrar:






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jie-Keramik.

Vägs ände.

Husqvarna N:o 426