Nytt på väggarna.

I våras blev det nytt ytskikt på väggarna i det ångermanländska kök- och matrummet. Vi målade det mesta, utom en tapetserad fondvägg. Det låter enkelt, och det var det väl också på sitt sätt. På ett annat sätt var det mycket svårt, nämligen att välja färg och tapet! Jag ville vara lite djärv med fondväggen och bestämt mig för svart. Det blev många, långa sökningar på nätet och bläddringar i tapetböcker. Till slut fann jag denna, Brunnsgatan från Duros Gammalsvenska kollektion, och saker och ting föll på plats. Lustigt nog var den gamla tapeten Dellen också från samma kollektion och tillverkare.

Efter.

Före.

Den här tapeten skulle limmas på baksidan, det kändes lite ovant.  På senare år har vi bara tapetserat med non woven som limmas direkt på väggen.


När det gällde väggfärgen så provmålade jag med 7-8 olika grå kulörer innan beslutet kunde tas: Jotuns kulör Ljus Antikgrå. Trots att det kostar lite med provburkar och färgprover var det värt varje krona. Jag behövde den processen för att komma underfund med hur jag ville att det ska se ut. Till en början var jag så säker på att det skulle vara en greige ton på kulören, dvs grå-beige eller grått med lite rött i sig och jag testade flera varianter. Men det funkade inte alls just här. Ljus Antikgrå har grått med en liten gnutta gult i sig, en perfekt färg för mina väggar.

Inte så lätt att fota en grå väggfärg, men vi gör ett försök i alla fall.

Adjöss Dellen. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jie-Keramik.

Vägs ände.

Husqvarna N:o 426