Trädgård i zon 4.

Den ångermanländska trädgården med sina 2000 kvm ska enligt kartorna ligga i zon 4. Tro't om du vill! Det är blåsigt, nordanvinden har fritt spel mellan hus och uthus (jag har en plan för att förbättra den delen). Stora björkar skuggar och stjäl vatten. Det är nog bara på vissa skyddade delar av tomten som vi når ner till zon 4.
Men håller man sig till tåliga perenner så blommar det bra. Blågull, Akleja, Stormhatt och Stjärnflocka funkar allra bäst. Och olika liljor.
Idag har jag klippt ner min Flikbladiga Plymspirea. Den blommar alltid överdådigt, med tunga blomställningar som viker ner sig. Humlor och bin är rusiga av lycka. Väl klippt funkar den som en liten häck som avgränsar sittplatsen nedanför köksfönstret. Det går inte att ha någon vedartad buske här på grund av snöraset.




Samma tanke med örtartad häck har jag framför frukostverandan. Det byggs på massor med snö även här. Det fick bli Jättedaggkåpa som jag älskar för dess limefärgad blommor. På bilden är de utblommade. När de klippts bort blir en liten rundad "häck" kvar.





Kommentarer

  1. Vilken överdådig blomning! 🙌 Måste ha krävts en machete för att hugga ner allt det överblommade...😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåja. Nu ska vi inte överdriva. Det räckte med häcksax och sekatör😅

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Jie-Keramik.

Husqvarna N:o 426

Vägs ände.