Sagina.


Ibland bläddrar jag i det vackra, informativa, välfyllda och stundom enligt mitt tycke en smula pretentiösa magasinet Retro. Där får samlare av allsköns prylar verkligen sitt lystmäte, jag är en av dem. Nyligen la jag vantarna på ett par tidningar helt inriktade på Upsala-Ekeby. I två delar presenteras företagets produktion inklusive artiklar och presentation av alla olika designers genom åren.



Sagina heter ett av designern Mari Simmulsons alster. Jag trodde jag hade alla sex delarna som fanns, eftersom jag har letat i åtminstone 10 år och hållit ögonen öppna på loppisar, nätet osv. Men lustigt nog, alldeles nyligen, inom en och samma vecka, fick jag veta att det var fel, fel, fel!
Belägg 1: enligt magasinet ovan finns det fler än sex delar. 
Belägg 2: Under ett hembesök hos en gammal dam, vad får jag se? Jo en stor, präktig Saginaskål som jag aldrig sett förut. Den stod vanvördigt nog på damens köksbord fylld med äpplen, kulspetspennor och kallelser från landstinget.. snyft! Men det var bara att hålla tand för tunga och glädjas över att åtminstone ha fått se dyrgripen. Bara det var en liten upplevelse, faktiskt.


Min egen Saginasamling. Textilen i bakgrunden heter förresten Dodecanese och är från Sandberg's.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jie-Keramik.

Husqvarna N:o 426

Vägs ände.