Dörrar och lås.

Vi målar innerdörrar på första våningen. Ett projekt som vi påbörjat redan vid tidigare vistelser här i Vita Ängeln och tar lite pö om pö. Brunt blir grått. Det behövs verkligen uppfräschning då den gamla färgen är nött och skavd av tidens tand. Med hjälp av en lånad el-hyvel har vi även tagit bort någon millimeter här och där så att dörr och karm ska passa ihop och hela härligheten gå att stänga. Något som jag misstänker är den ursprungliga funktionen för en dörr.



Sedan var det de inmålade gamla låsen. Jag började entusiastiskt med att försöka skrapa bort färgen. Men det gick bara inte. Fyra rejäla lager med gult, turkost, vitt och slutligen brunt som inte tänkt släppa taget. Det fick bli färgborttagningsmedel, ett jobb som inte heller det var gjort i en handvändning. Men det gick.
 
Det var i detta skede som problemet kom. Vad göra nu? Låsen var helt rena och av rå metall. Jag ville helst inte måla dem, något som skulle vara möjligt med metallfärg till exempel. Jag var rädd att det blir för "fint" och lysande nytt då. Jag skulle vilja bränna in dem med linolja. Vore jag hemma i Ångermanländska skogsbyn vore detta inget problem alls. I uthusen finns allsköns verktyg, och i andanom ser jag gasbrännaren som står på sin hylla därute i boden. Den skulle jag haft nu! Det slutade med en sorts medelväg: låsen i ugnen på högsta temperatur. Sedan pensla på med linolja medan de var brännheta. Det funkade tillräckligt bra.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jie-Keramik.

Husqvarna N:o 426

Vägs ände.