Oxen har anlänt.

Varit hemma från arbetet några dagar. "Alla förkylningars moder" har sett till att jag inte varit så kaxig på sistone. Men nu är det bättre, ska jobba imorgon.

Som tur är hann oxen komma innan jag var tvungen att inta sängläge.
Vi har köpt 1/4 oxe. Närproducerat så det förslår, djuret är fött och uppvuxet här i trakten. Vi kunde hämta köttet, vacuumpackat och nogsamt uppmärkt. Tur det, för jag har absolut ingen kunskap om de olika styckningsdetaljerna. Köttfärsen vägde och paketerade vi på egen hand.

Vi har haft förmånen att ha sånt här fint kött i frysboxen flera gånger. Jag är ingen matlagningsexpert, men brukar googla på till exempel högrev, rostas, fransyska, osv och se vad man kan laga av det. Det finns massor av recept och tips därute i cyberrymden!




Kommentarer

  1. Lyckost!!! Man känner sig så "rik" när man har fyllt frysen med ngt att tillaga och äta.

    SvaraRadera
  2. Håller med, samma känsla som när man plockat en massa bär och svamp...

    SvaraRadera
  3. Hej! Upptäcker din blogg och ser att du redan hittat min.... vi bor rätt nära varandra i Languedoc - fast det vet du kanske eftersom vi har gemensamma vänner på Chez Amis. Kul att du också gillar tyger och förbättra möbler mm. Vi hörs!

    SvaraRadera
  4. Hej Franska Fikon, trevligt att höras!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Jie-Keramik.

Husqvarna N:o 426

Vägs ände.