Regn i Autignac.

Vi är nyss hemkomna till vår ångermanländska skogsby efter en vecka i Autignac. Det kan konstateras att vi lyckades pricka in höstens regnvecka i Sydfrankrike. Det var fruktansvärda översvämningar i Aude, bara cirka 10 mil västerut. Många personer förolyckades och drunknade. Hos oss i Herault regnade och blåste det kraftigt, men mera skurvis.

Det var dock tidvis så kraftiga skurar att det började droppa in vatten på vinden! Jag drog mig till minnes ett litet samtal med vår franske granne J i samband med att vi kom till byn och Vita Ängeln. Vår första åtgärd med huset var nämligen att låta göra en kontroll av yttertaket och montera nya hängrännor.


J berättade då att det kunde blåsa mycket hårt ibland, så pass att tegelpannor ruckas ur läge. Jag tyckte det lät ganska otroligt, men han överdrev verkligen inte! Nu rättade C till ett par pannor via stege genom takfönstret. Det verkade funka.

När solen skiner är det inget problem att hitta på roliga saker. Men vad gör man då när det regnar? Läser. Städar i huset. Tar bilturer, bland annat till tråkiga byggmarknader. Alltid finns det lite småsaker som behöver göras, flytt av strömbrytare till exempel. Nu håller ju inte jag på med sånt, tro för all del inte det! Jag har gjort det jag brukar göra, nämligen målat.
Det gamla skåpet fanns i huset när vi flyttade in. Det är vackert på sitt sätt med enkelt och grovhugget snickeri. Trasigt på sina ställen, lister och hyllplan fattades. Nu är det renoverat och målat svart.




Jag är jättenöjd. Skåpet är användbart igen där det står i gästrummet. Bara en liten detalj fattas: en tjusig tofs hängande från nyckeln, det skulle vara nåt, det!

Kommentarer

  1. Det blev toppen snyggt. En tjusig tofs fixar du själv, för du har ju talang för sådant.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Jie-Keramik.

Vägs ände.

Husqvarna N:o 426