Septemberbetraktelse.

Det har hittills varit en mild september, men nu har nordanvinden friskat i och det är kallt. Soligt visserligen, men jag hade faktiskt mössa på mig under hundpromenaden imorse. Och handskar.

Det är torrt i markerna, svampen lyser med sin frånvaro. Jag har bara fått ihop en liter kantareller. Det blev en bra inflyttningspresent till en kompis som köpt torp. En ny exkursion är dock inplanerad till helgen. Då ska det plockas svamp och fikas i skogen med goda vänner. Alltid lika mysigt.

Älgjakten har gått bra för jaktlaget här i byn. De trodde inte det fanns några djur i vår "byskog" eftersom ingen har sett något på hela sommaren. Men det gick bättre än på länge och de fick skjuta tre stycken.
Jag och hunden Pixi ramlade in i ett litet jaktdrama när vi var ute på promenad. Precis framför oss sprang en stor älgko tvärs över vägen. Ni kan inte tro, kära läsare, hur snabbt det går när de springer, och hur tyst det är. Älgen liksom flyter fram nästan helt ljudlöst. Då gjorde hunden som kom någon minut efter desto mer oväsen trots att han inte skällde. Brakande kvistar och flåsande andning.
Nåväl. När Pixi och denne stilige jämthundsherre fick ögonen på varandra sade det klick direkt. Han glömde både jakt och älgko och följde med oss istället. Hela vägen hem. Sedan svansade han omkring på gården tills han blev nesligt upphämtad med bil av en ganska sur jägare.

Det är höst i trädgården också. Röda och gula löv på träden. Trädgårdsmöblerna står ändå kvar ute fortfarande. Det blir liksom så tomt och trist när de är inburna, så jag drar ut på det. 
I våras fick jag 10 gladioluslökar av en granne. Som vanligt slängde jag ner dem i jorden lite med vänster hand och under brådska. Troligen alldeles för tidigt i slutet av maj, men jag ville ju att de skulle hinna ta sig och få vatten innan avresan till Frankrike. Nu blommar de och prunkar! Det hade aldrig gått om inte sommaren varit så varm, en snäll granne vattnat och hösten varit så mild.


På sy- och knåpfronten har det varit lite tunnsått. Men jag har i alla fall sytt en ny hissgardin till gästrummet. Fina tygaffären på torget i stan hade en stuvbitslåda på trottoaren med de mest oemotståndliga kretonger. Eller hur?


Nya förrådsbygget är nästan klart. Jag har målat knutbrädor och vindskivor på löpande band. Till helgen rivs det gamla "bussgaraget". Återkommer om den intressanta begivenheten i ett blogginlägg inom en snar framtid.

Kommentarer

  1. Härlig text!
    Åhh vad gott, blir det lite älgkött till er? Jagar C?
    Samma här, trädgårdsmöblerna står kvar...så länge det bara går!
    Hälsningar E

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Jie-Keramik.

Husqvarna N:o 426

Vägs ände.