Nymålat.

Jag har, genom åren, målat jättemycket. Vi har haft den arbetsfördelningen, C och jag, under våra renoveringsmödor. Han snickrar, borrar och spikar. Jag målar.
Jag har penslat och rollat. Slamfärgat, lackat, laserat och betsat. Golv, vägar, tak, fönster, fasader, plank, järn, möbler. Klättrat på stegar, pinnstolar, byggnadsställningar och skyliftar.

Jag har dock aldrig förut målat med linoljefärg. Färgen ger en fantastiskt vacker yta som åldras med behag. Den är miljövänlig och dryg.
Men.
Klet och kladd. Hårt arbete att gnugga in färgen i virket. Klibb och kludd. En droppe på fel ställe smetas ut till enorma ytor. Jätte-jättesvårt att hantera. Jag känner mig kluven, skulle så gärna ha färgen överallt på grund av fördelarna som trots allt finns.
Men.

Nu är beslutet ändå fattat. Vita Ängelns fönsterluckor och de yttre fönsterbågarna ska målas med linoljefärg i kulören Engelskt Röd. Det är ungefär den tonen som redan finns på virket och jag tycker det passar bra. Tre par fönsterluckor på översta våningen behöver bytas ut helt, de är mycket illa åtgågna av väder och vind. C har påbörjat snickeriarbetet. Jag målar.

 Badrummets karmar får färg.

 Luckorna på tork. Vi kommer att återanvända de gamla gångjärnen och spanjoletterna.


Fönsterluckor till sovrummet på gång.


Källarfönstret i gatuplan och lilla hallfönstret har redan topprenoverats av svenska företaget Maisondedeux. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jie-Keramik.

Vägs ände.

Husqvarna N:o 426