Kusar.

Nej, jag menar inte hästar! I Ångermanland kan man kalla odefinierade, krypande, krälande insekter för just kusar. De där som man inte alltid vet namnet på och som dyker upp på oönskade ställen. Inte välbekanta flygfän såsom flugor eller getingar, det är inga kusar.

Trämasken hamnar definitivt i kusarnas skara. Ett typiskt exempel, skulle jag vilja säga. Minns ni, kära läsare, mitt nätta lilla skåp som jag var så nöjd med? Det finns inte längre. Trots flera grundliga behandlingar mot trämask upptäckte jag förra sommaren lite nytt spån på en list på skåpets baksida. Möbeln låg i en container på La Dechetterie samma förmiddag! Jag får ge min goda vän E i franska byn C rätt: man ska vara mycket skeptisk till att ta hem gamla loppismöbler.

Sedan dess har hörnet i vardagsrummet stått tomt. Men inte nu längre. Jag gjorde ett fynd på en liten loppis förra veckan.


En rar hylla i smidesjärn blev det. Garanterat kus-fri!

Kommentarer

  1. Hej! Tråkigt att jag fick " rätt" men denna smideshylla är verkligen snygg, ett fynd har du gjort! :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Jie-Keramik.

Vägs ände.

Husqvarna N:o 426