Projekt Luktärt - redovisning.


I kallaste februari månad fick jag en sådan längtan efter sommaren, blommor och väldoft. Så med stor entusiasm sjösatte jag Projekt Luktärt.
Ett 60-tal frön blötlades och såddes. Det var 2/3 flerfärgade blommor av lite olika sorter samt 1/3 blåa. Miljön var perfekt med 10 graders temperatur och extra växtbelysning.

Cirka 75 % av mina frön grodde. De blåa var sämst, så jag skrev och klagade till fröföretaget som vänligt nog skickade mig 5 nya fröpåsar som ligger här hemma och skräpar nånstans, osådda.
Nåväl. Plantorna började komma upp - åtminstone ungefär hälften av dem. Resten vissnade och dog av oförklarlig anledning.

Juni månad kom. I full panik insåg jag att mina Luktärter, alla 16 stycken, måste i jorden bums! Vi skulle ju avresa mot Frankrike den 9:e.
Blomstänglarna var 30-40 cm höga och mycket gängliga och ömtåliga. Några dagar innan avresan planterade jag ut dem, frostrisk eller inte. Svärfar B lovade att ge dem lite vatten, bussigt nog.

Jag planterade mina Luktärter på två ställen. På det ena stället dog alla utom två. Men där är det så skuggigt så de stackarna blommar knappt. Men på det andra stället blommar alla 8 så fint!
Jag plockar in bukett efter bukett och det blir bara fler blommor. Precis så som jag såg framför mig därborta i februari, i snön, kylan och mörkret.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jie-Keramik.

Vägs ände.

Husqvarna N:o 426