Rostfritt och ek.

Vi lyckades få den rostfria diskbänken på plats i Vita Ängeln denna sommar. Ut åkte porslinshon som i mitt tycke hade "tre fel av två möjliga" och in kom en helt vanlig bänk. Naturligtvis måste det finnas möjlighet att köpa hela diskbänksplåtar även i Frankrike, men jag har i alla fall inte sett något annat än infällda hoar i de butiker jag har hittat i grannskapet. Därför blev det takboxtransport från Sverige nu när möjligheten fanns.
Slammer-mässigt blev det stor skillnad, precis som jag förutsåg. Och med de nya ekskivorna blir det design-mässigt också något helt annat och mycket snyggare.
Ekskivor från Castorama, 38 mm tjocka. Det var nödvändigt med det måttet om det skulle passa in mot kaklet utan att behöva fixa och trixa. Vi fick dem tillsågade precis som vi ville både på längd och bred. Jättebra! Eken var rå och obehandlad. Det krävdes lite slipning och avrundning av vassa kanter, men inget stort jobb.

Arbete pågår! Jag har använt hårdvaxolja på träet. Känner mig less på oljad ek, det är nog lite daterat nuförtiden. Jag vill ha något annat, lättskött.

Ååå vad nöjd jag är! Ljudbilden i rummet är mycket mjukare och mer dämpad. För att inte tala om hur snyggt det blev...

Ett minne blott! Den här tjusiga hon var omöjlig att hålla ren, allt klibbade fast som en film. Den hade fel fall så det rann inte ut i avloppet som det skulle. Och den var hård och skrällig - en pina för mitt tinnitusplågade öra.

Kommentarer

  1. Visst är det roligt att få ett "nytt" kök? Jag tror vi nordbor är rätt duktiga och tänker på hur ett kök blir praktiskt med bra ergonomi, logistik och ljudnivå. Grattis!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Jie-Keramik.

Vägs ände.

Husqvarna N:o 426