Sanningen om trädgården.

Jag har väl inte så höga ambitioner vad gäller min trädgård. Egentligen är det förmätet att kalla det trädgård - snarare är det en gård med träd. Föralldel: några buskar och perenner finns också, och en pallkrage med 10 jordgubbsplantor.
Idag tog jag mig en snöpulsningstur runt huset och fotade lite. I bildtexterna berättar jag om mina stora framgångar som trädgårdsodlare.

Syren-"bersån". Satte buskarna för ca 6 år sedan. Den är grön och fin på sommaren. En av buskarna har blommat en gång.

Jag måste skydda klätterväxterna ordentligt från snöraset, annars går de av. Här är en Kaprifol närmast som faktiskt trivs bra. Mot spaljén har jag fyra olika Klematis. Två av dem hinner aldrig komma i blom. De andra blommar litegrann i alla fall.

Min vackra Leverkusen-ros. Jag föreställde min hur fint det skulle vara med en kaskad av gula rosor mot den faluröda väggen. Pyttsan! Löss och larver.

Satte två äppelträd för 2 1/2 år sedan. En av dem har fått ett = 1 äpple. Den andra har nån sjukdom på bladen.

 Röda vinbär. Sidensvansarna är glada och nöjda.

Flädern. Kanske 15 år gammal. Den har fläkts ut av snön och gått av och frusit bort flera vintrar. I fjol blommade den för andra gången. Jag hann inte ta hand om blommorna för vi var i Frankrike då....

Tyvärr kan jag inte visa pallkragen med jordgubbar för den är helt översnöad. Bären mognar  i juli då vi för det mesta är bortresta. När vi kommit hem igen finns bara några ruttna stackare kvar. Skatorna har kalasat på resten.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jie-Keramik.

Vägs ände.

Husqvarna N:o 426