Materialmöten.

En dag i somras, när jag gick omkring i Vita Ängeln och tittade, blev jag lite filosofisk. Så många olika material som möts och samverkar i ett hus. En del sammansättningar är enbart praktiska, andra har någon kreativ tidigare och nuvarande (!) boende åstadkommit.
Jag fick lust att dokumentera vad jag såg, så här är några bilder på olika detaljer och materialmöten som jag tycker är vackra.

 Takfönstrets ljusschakt och en grov ekbjälke i övre hallen.

 Gamla bjälkar, metrokakel och putsade väggar i köket.

Trappan mellan våningsplanen. Ek, terracottaklinkers och brunt kakel.

Vy ner mot hallen. Kakel i nischen under valvet. Golven har samma sorts klinker på hela första våningen, men alla rum har fått olika färg. Det ska jag visa i ett annat inlägg.




Alla fönstersmygar i huset har fått carrelage i olika varianter. Här är det mönstrat kakel i matrummet, teracottaklinkers i gästrummet och blått kakel i vardagsrummet. Jag gillar det och tänker att man nog har tagit material som fanns till övers och använt det till något nyttigt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jie-Keramik.

Vägs ände.

Husqvarna N:o 426