Min systers samlingar.



Min syster Å är, tillsammans med sin man P, ivriga samlare av glas, porslin och keramik från 1950 och 60-talet. Jag tänkte visa en del fantastiska saker som de ärvt, rotat fram på ett otal loppisar och auktioner eller fått i gåva.


Jag tycker det här är ett sanslöst vackert stilleben. Alla storlekar av Festivo-ljusstakarna, en Hortuskruka från Svenskt Tenn och den svarta 50-talsstaken vars form går igen i tavlan.
Festivo designades av Timo Sarpaneva 1967 och tillverkas fortfarande av finska Iittala.
Här är några delar av Picknicservisen från 1956 av Marianne Westman, Rörstrand.  Å "tokfyndade" ett par av de små grisarna på en mässa för någon tia. Den säljaren visste inte vad hon hade i hyllan - men det visste Å!
Har Ni sett vilket häftigt glas! Detta är från Elme glasbruk, svenskt 1960-tal och kallas Peacock. Denna samling är ännu inte komplett, det finns fler delar att leta efter....

Fungo-serien. 1950-tal från Upsala Ekeby, design Vicke Lindstrand.  Denna samling startade med  någon enstaka ärvd del, sedan var det naturligtvis tvunget att leta upp fler. Så funkar en hängiven samlare.

Min syster är en ständig källa till inspiration för mig. Se här! Hon började med väggamplarna, i hennes fall gröna varianter.   Man hittar aldrig två av samma modell här heller. 

Kommentarer

  1. Kul med sådana samlingar!

    SvaraRadera
  2. Är man samlare så är man! Man är ständigt på jakt! Men det är ju så ROLIGT när man lyckas lägga vantarna på någon del som man saknar.....

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Jie-Keramik.

Husqvarna N:o 426

Vägs ände.